Škola by mala byť bezpečným prostredím, v ktorom sa žiaci cítia chránení a podporovaní v každej situácii. Mnohé krízové udalosti ako strata blízkej osoby, rozvod rodičov, násilie, šikanovanie či iné nešťastné udalosti nemožno predvídať. Aby boli školy na takéto situácie lepšie pripravené, Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) aktualizovalo príručku „Manažment krízových situácií v školskom prostredí“.
„Chceme, aby riaditelia a školské podporné tímy mali v rukách praktický nástroj, ktorý im pomôže rýchlo sa zorientovať a prijať správne rozhodnutia aj v najťažších momentoch. Pripravenosť školy môže výrazne znížiť negatívny dopad krízových udalostí na žiakov aj zamestnancov,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Príručka ponúka jasné rámce a odporúčania pre rýchlu, citlivú a koordinovanú reakciu na krízové situácie. Obsahuje:
Materiál je určený najmä pre riaditeľov škôl, vedúcich zamestnancov a školské podporné tímy. Vypracovali ho odborníčky z VÚDPaP v rámci národného projektu „Systémová podpora duševného zdravia a prevencie detí, žiakov a študentov“. Príručka reaguje na nové výzvy, ktoré prinášajú spoločenské zmeny, pandémia, vojnové konflikty či rastúci výskyt duševných ťažkostí medzi mladými ľuďmi.
Aktualizovanú príručku si môžu školy stiahnuť na webovej stránke ministerstva.
Viac informácií o krízových udalostiach na školách, ako sa na ne pripraviť a ako ich zvládať spolu s odporúčaniami na podporu duševného zdravia nájdu školy v sekcii Krízové udalosti na školách.
zdroj: minedu.sk